Top natuurbeleving in NP Jotunheimen najaar 2012

Dag 1

iNorge Najaarsreis 2012 JotunheimenNationaal Park Jotunheimen vormt een uniek decor voor een prachtige wildernis beleving. Jotunheimen is binnen een dag te bereizen vanaf Nederland en hierdoor zeer goed geschikt om korte bergreizen naar toe te maken. Samen met iNorge kunt u hier dan ook een topbeleving Noorwegen meemaken. Je wandelt hier enkele dagen door de hoogste toppen van Noorwegen. Inmiddels hebben we dan ook al een aantal proefreizen naar dit gebied gemaakt.. In dit bericht het verslag van onze belevenissen in het vroege najaar van 2012. Op de routekaart is te zien hoe we zijn gelopen en waar we ons tent hebben opgezet. Het verslag hieronder geeft deze unieke belevenis weer. Zon, sneeuw en storm…. en een prachtige zonsopkomst op de op één na hoogste top van Noorwegen! Een belevenis die bij ons zelfs een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten!

Dag 1, Reis naar Jotunheimen in Noorwegen
iNorge Najaarsreis 2012 JotunheimenHet is woensdag 26 september 2012 ’s ochtens vroeg als ik Ivo met zijn bepakte rugzak op het station van Apeldoorn ontmoet. We gaan een proefreis maken in het vroege najaar naar het Nationaal Park Jotunheimen. Wat ons te wachten staat hebben we nog geen idee van maar we zijn bloedfanatiek en hebben het gevoel dat niets ons gaat tegenhouden. De weerberichten zijn oké, maar de eerste sneeuw is in deze hoogste toppen van Noord Europa al wel weer gevallen. Het is dus even afwachten wat ons te wachten staat.
Voor we het weten stappen we uit op Schiphol en zitten we spoedig in het vliegtuig die ons naar Oslo Gardemoen gaat brengen. Vanaf daar hebben we nog geen enkel idee hoe we in Jotunheimen moeten komen. Wat we hebben uitgevonden op de site van de noorse busmaatschappijen is dat we tot Vågåmo kunnen komen. Ver

der gaan er in deze tijd van het jaar geen bussen meer verder richting het Nationaal Park Jotunheimen en moeten we de laatste 60 km van Vågåmo naar het geplande startpunt van de trektocht in Gjendesheim waarschijnlijk dus liften.
Probleem is echter dat de bus naar Vågåmo net vertrokken is als we aan zullen komen en we uren lang op de volgende bus moeten wachten!
Op het vliegveld in Oslo vogelen we uit dat we een trein naar Lillehammer kunnen nemen. Dit doen we dan maar en zien dan halverwege Vågåmo wel weer hoe we verder komen. Goede keuze! In Lillehammer blijkt dat we de bus naar Vågåmo hebben ingehaald en als we de trein uitstappen stappen we eigenlijk direct de bus in naar Vågåmo.iNorge Najaarsreis 2012 Jotunheimen Aan het einde van de middag kommen we hier dan ook aan. Na het inslaan van wat boodschappen besluiten we maar te gaan liften en ook maar te gaan wandelen naar de weg 51 richting Randswerk en Gjendesheim.
Als snel worden we opgepikt en onder aan de afslag afgezet. Het is inmiddels avond geworden en krijgen het eerste uur geen lift.Omdat er weinig verkeer langs komt die nog de bergen in gaat besluiten we maar te gaan wandelen. Na 3 km klimmen met bepakking komen we rond 21.00 uur een mooi grasveldje tegen achter een boeren schuur. We besluiten hier ons bivak op te zetten en morgen onze kansen opnieuw te beproeven. We zijn moe van de reis en vallen snel in slaap.

Dag 2

Dag 2, Besseggen zonder wandelaars.
Lift van vrachtwagen die ons in Glitterheim heeft afgezetNa een goede nacht staan we om 8 uur langs weg 51 te liften. Al snel worden we opgepikt door een gemeenteambtenaar die aan de slag moet bij een pompstation in Randswerk. Das dus mooi! Vanaf daar kunnen we als het moet lopen naar Glitterheim. Maar in Randswerk worden we al snel opgepakt door een vrachtwagen die goederen moet afleveren bij het hotel in Gjendesheim. Hier stappen we nog voor 10 uur ’s ochtens uit de auto en kunnen beginnen aan onze trip! Het is prachtig weer en dag 2 is nu al een succes. We starten met de beklimming van de Besseggen. Dit is één van de meest gelopen wandelroute van heel Noorwegen. We lopen echter al snel door de ongerepte sneeuw. Er is gewoon helemaal niemand!! Na een paar uur lopen zien we wandelsporen van rechts komen en na een tijdje lopen we 2 wandelaars in. We staan even te praten, het blijken 2 werknemers van het Hindsaeter Fjellhotell. De ene komt uit Duitsland en de andere uit Tsjechië.Als enige op de Besseggen vandaag. Wat een prachtige tocht! Ze zeggen dat toeval niet bestaat maar deze keer is het echt wel zo. Katarina Capova uit Tsjechië gaat namelijk stom toevallig terug richting Tsjechië op de dag dat wij weer naar Oslo moeten voor de vliegreis terug. Ze biedt ons een lift aan naar het Vliegveld en onze dag kan al helemaal niet meer stuk. We wisselen uiteraard snel onze gegevens uit zodat we dinsdag kunnen bellen waar we elkaar woensdagochtend zullen ontmoeten voor de lift. Na een gezellige onderbreking vervolgen we onze weg naar Memurubu waar Katerina ons heeft gewezen op een prima kamp plaats voor de komende nacht.
Uiteindelijk bereiken we tegen de avond deze plek en het is inderdaad een prachtige stek om te overnachten! We zijn echt helemaal kapot.Met volle bepakking hebben we vandaag 13 km gelopen met alles bij elkaar zo’n 1000 hoogtemeters. Beentjes dus omhoog bij het kampvuur vanavond. Het beloofd een koude nacht te worden bij deze heldere hemel.Jotunheimen Norway autumn 2012 Maar ja… dat is ook weer mooi voor ons doel van deze trip. De beklimming van de Surtningssue waar we aan de voet van staan met ons kamp. Beetje mooi weer hierbij zou toch wel fijn zijn! Na nog even heerlijk bij het vuur te hebben gezeten gaan we de tent in en kruipen diep de slaapzak in. Uiteraard stoppen we onze kleren hier bij in zodat deze de volgende ochtend lekker op temperatuur zijn voor de beklimming.

Dag 3

Dag 3, De Surtningssue als eerste topper
Jotunheimen Norway autumn 2012Vandaag moet het gaan gebeuren. De Surtningssue stond al een heel tijdje op mijn lijstje om eens te beklimmen. De Surtningssue is met haar 2368 meter de 7e top van Noorwegen en ligt midden in het National Park. De moeite waard om dus eens te beklimmen. Zo gezegd … zo gedaan. Op tijd uit de veren en met zonsopkomst vertrokken. De weerberichten voor de ochtend waren goed maar ’s middag zou het bewolkt worden. Vanaf onze kampeerplek vlak boven Memurubu volgen we de kam naar boven. We vallen van het ene mooie uitzicht in het andere. De lucht is strakblauw en we hebben prachtige vergezichten. Vlak voor het pad naar het noorden afbuigt hebben we een iets lastiger pasage waar we handen en voeten moeten gebruiken. Klimmateriaal is niet nodig.Jotunheimen Norway autumn 2012
Tegen de tijd dat we de top gaan naderen zien we de bewolking vanuit het zuiden snel opkomen. Bij de bivakhut op 2000 meter pauzeren we kort om toch nog voordat de bewolking de overhand krijgt op de top staan. Dit lukt! Vooral in noordelijke richting (Glittertind en Galdhopigen) hebben we een gigantisch vergezicht over het National Park. We maken snel foto’s om weer terug te kunnen keren. De bewolking neemt nu snel toe en de top dreigt in de wolken te komen te liggen.
Jotunheimen Norway autumn 2012De afdaling gaat vlot en af en toe sneeuwt het lichtjes. Het is een stuk kouder geworden zonder de zon er bij. Liepen we de berg nog op in ons shirtje in de zon,…. zo zijn we nu blij dat we een winddichte jas bij ons hebben. Gelukkig klaart het aan het einde van de dag nog weer wat op zodat we ’s avond bij onze tent bij het kampvuur buiten kunnen eten.
Moe en voldaan kruipen we later op de avond als het donker wordt onze slaapzak weer in. De plannen voor morgen zijn inmiddels bij het kampvuur gemaakt. We breken op en gaan met volle bepakking richting Glitterheim om daar de tent op te zetten en overmorgen willen kijken of we de Glittertind kunnen beklimmen.

Dag 4

Dag 4, De verleiding van een zelfbedienings blokhut met houtkachel.
Jotunheimen Norway autumn 2012Vandaag is een dag van verplaatsing. Met de rugzak op beginnen we aan de klim naar boven richting de zuidpunt van het Russvatnet. We doen het rustig aan…. de klim van gisteren en eergisteren zit nog in de benen. We genieten volop van de prachtige herfstkleuren in combinatie met de met “poedersuiker” bedekte berghellingen. Bij het passeren van de rivier de blåtjønnåe blijkt dat de brug al is weggehaald. We volgen de rivier een stukje stroomopwaarts en vinden een plek waar we kunnen oversteken. We klimmen verder omhoog en steken de pas over om weer af te dalen richting Glitterheim. Tijdens de afdaling komen we vele honderden rendieren tegen die vlak voor ons het pad oversteken. Aangekomen bij Glitterheim ontdekken we de geneugten van zelfbedieningsblokhutten die hier bij het hotel staan!Jotunheimen Norway autumn 2012Jotunheimen Norway autumn 2012
De keuze is snel gemaakt. We worden lid van de DNT (Den Norske Turistforening) en trekken in onze comfortabele blokhut met een heerlijke houtkachel. Dit geeft ons de gelegenheid onze kleren eens goed te laten drogen. Al snel lopen we door de warmte in ons t-shirtje door de hut en laten we ons het hier aanwezige eten goed smaken. We genieten van de Sudd (soort stevige groentesoep met gehaktballetjes) en de pasta. Als dessert gaat er een heel blik met ananas in! Langzaamaan begint het donker te worden. Met kaarslicht en een volle maan buiten bekijken we de kaarten voor morgen. Ja…. we gaan voor de beklimming van de Glittertinden. Spontaan verzinnen we het plan om de berg morgenochtend met maanlicht te gaan beklimmen zodat we om 7 uur ’s ochtens met zonsopkomst op de top van de Glittertind kunnen staan. Dit lijkt ons een strak plan. We zoeken de hoofdlampjes op en leggen de warme kleren klaar voor morgenochtend. We willen op 3.00 uur opstaan en uiterlijk 4.00 uur vertrekken

Dag 5

Dag 5, De rustdag op de Glittertind
Jotunheimen Norway autumn 2012Zoals gisteravond de plannen zijn gesmeed gaan we klokslag 4.00 uur op pad. De thermometer bij het hotel geeft -5 graden aan. De verwachting is dus dat het op de top tussen de -10 en -15 zal zijn. Er staat een stevige wind en het voelt frisjes aan. Tijd voor beweging dus. Met het maanlicht en het licht van de hoofdlampjes vinden we stukje voor stukje het pad naar boven. Waar we in de sneeuw komen word het lastiger. De torentjes zijn ondergesneeuwd en we navigeren verder op de kaart en de hoogtemeter. De sneeuw fonkelt in het maanlicht en plotseling doemt de top van de Glittertind op bij het schaarse maanlicht. Eindpunt in zicht. Er hangen nog wel wolken rond de top maar die worden steeds minder. Achter ons in het oosten kleurt de lucht langzaam rood/oranje met diep blauw/zwart. Uiteindelijk bereiken we na een klim van 3 uur om 7.00 uur de top. Ons water in de bidons is compleet bevroren en de lenzen van de camera bevriezen gewoon. Het is ijzig koud, maar wat een prachtig gezicht om de dag te zien ontwaken vanaf de op één na hoogste top van Noorwegen.
In 1 woord: “SPECTACULAIR!”
Jotunheimen Norway autumn 2012Op het moment dat de zon boven de horizon uit komt kleuren alle besneeuwde bergtoppen om ons heen oranje! We krijgen kippenvel…. niet van de kou maar van dit machtige natuurverschijnsel. Onbeschrijfelijk. We proberen het op alle manieren met onze camera vast te leggen maar dat is gewoonweg onmogelijk. Dit moet je ter plekke meemaken om het te kunnen ervaren. Aan de westzijde van de berg zien we de maan ondergaan achter de Galdhopigen en aan de oostzijde kleurt de lucht steeds feller rood. Uiteindelijk lopen we bijna 2 uur rond op de top en genieten van elk moment.Jotunheimen Norway autumn 2012 Met tegenzin beginnen we weer aan de afdaling en gaan we onze “rustdag” in de blokhut doorbrengen. rond 10.30 uur zijn we weer terug op het honk en we doen weinig. ’s middags krijgen we nog 2 Noorse dames op bezoek. Ze zijn aan het trainen voor de beklimming van de Kilimanjaro in 2013. Ze zaten buiten in de kou hun broodje op te eten en genieten nu even van de warmte bij ons in de blokhut.
De rest van de dag doen we weinig. We maken plannen voor morgen. We zijn van plan om richting de oostkant van het Russvatnet te lopen en daar bij het strandje onze tent neer te zetten. We laten het even van het weer afhangen of we de hoge oostelijke pas zullen nemen of de iets lagere westelijke pas waar we vandaan kwamen.

Dag 6

Dag 6, Met bepakking over de Nautgardstinden terug
Jotunheimen Norway autumn 2012Het weer is redelijk. De toppen liggen in de wolken maar in het dal schijnt regelmatig de zon. We besluiten de oostelijke passage te nemen. We hebben nu voldoende hoogtemeters in de benen dus kunnen we ook wel de wat hoger pas nemen. Na een uur of 3 wandelen bereiken we het hoogste punt van de pas. We settelen ons achter een steen uit de wind en nemen een lekkere kop koffie. Hier krijgt het idee definitief vorm om niet te gaan afdalen maar met volle bepakking de Nautgardstinden (2258 meter) te gaan beklimmen. Nou….dat hebben we geweten. Stijl klimmen we verder omhoog. De wind neemt steeds verder toe en de sneeuw begint flink te stuiven. Ook lopen we de wolken in en moet het kompas er bij komen.Jotunheimen Norway autumn 2012 Met kaart en kompas in de hand navigeren we naar de top waar we achter een steen uit de wind ons 10 minuten rust gunnen voor een kopje koffie en een stuk chocolade. Topfoto’s en dalen maar weer. Op de zuidhelling dalen we over de besneeuwde rotsblokken naar beneden en hebben af en toe een spectaculair uitzicht met prachtige belichting over het Russvatnet. We kunnen wel foto’s blijven maken. Moe en voldaan komen we in het dal aan een slaan ons tentje op bij het meer. ’s avonds lopen we nog naar een lokaal topje om een telefoonverbinding met het thuisfront te kunnen leggen. Alles goed….we leven nog….gaan morgen naar weg 51 lopen om terug te keren naar de bewoonde wereld is het bericht. Slaap lekker.

Dag 7

Dag 7, Naar de bewoonde wereld
Jotunheimen Norway autumn 2012Vandaag een loopdag. Ja we moeten weer naar de bewoonde wereld toe. Via een soort van ultiem Land Rover pad dalen we langzaam maar gestaagd het dal in naar weg 51. Na zo’n 8 km lopen komen we op de weg aan en wandelen noordwaarts richting Hindsaeter Fjellhotell. We hopen hier contact te kunnen krijgen met Katarina voor de lift terug naar het vliegveld bij Oslo. In de bergen hebben we al een paar keer proberen te bellen maar het was niet gelukt contact te krijgen. Ondertussen steken we ook onze duim omhoog naar het langskomende verkeer. Na een uur lopen stopt de eigenaar van het hotel in Bygdin. Hij is onderweg naar Ringebu langs de E6 richting Oslo. We besluiten met hem mee te gaan en vanaf Ringebu contact te gaan zoeken met Katarina. Aan het begin van de middag staan we dus al halverwege Oslo in Ringebu.Jotunheimen Norway autumn 2012 Onze eerste levensbehoefte is nu vet eten. Bij het plaatselijke cafetaria bij het station bestellen we een super hamburger menu. Ook informeren we naar de vertrektijden van de trein richting Oslo om er zeker van te zijn dat we morgenmiddag op het vliegveld kunnen zijn. Dit is morgen allemaal goed te doen met de trein en we gaan dus op zoek naar een overnachtingsplaats. Van de Nederlandse eigenaren van het cafetaria krijgen we een adres van een bed & breakvest in het dorp. Deze blijkt geen plaats te hebben en opnieuw krijgen we hulp van de eigenaren van het cafetaria. Dit keer krijgen we het telefoonnummer van de locale camping. Hier hebben ze nog hytter beschikbaar. De camping is eigenlijk al dicht maar als we vlak voor aankomst even bellen dan komen ze langs om de sleutel te geven. Door de cafetaria eigenaar krijgen we nog een rondleiding door Ringebu als hij ons met de auto naar de camping brengt. Ondertussen hebben we ook Katerina kunnen bereiken en hebben morgenochtend om 10.00 uur afgesproken bij het station in Ringebu. ’s avonds vallen we na een heerlijke douche op de camping moe en voldaan in slaap in ons heerlijke bedje in de blokhut op de camping.

Dag 8

Dag 8, Back home
Jotunheimen Norway autumn 2012Vandaag staat de terugreis naar Nederland gepland. We zitte al in Ringebu en voor noodgevallen gaat er een trein rechtstreeks naar het vliegveld! Maar zoals afgesproken komt Katerina ons netjes om 10.00 uur oppikken op het station van Ringebu en worden we voor de vertrekhal op het vliegveld bij Oslo afgezet. Wat een superactie op de eerste dag van onze wandeling dat we deze lift hebben kunnen regelen. We vermaken ons op het vliegveld met vast eten en wachten. ’s avonds vertrekt onze vlucht met een uur vertraging. De KLM had een ander vliegtuig ingezet (oud model) en hiervoor hadden ze geen trekstang beschikbaar om het vliegtuig van de pier af te krijgen. Nadat ze er één hebben kunnen huren bij de SAS kon de vlucht toch nog vertrekken. Op schiphol aangekomen waren we nog mooi op tijd voor de laatste trein. Lekker rustig naar huis met de beentjes omhoog….Pffff vergeet het maar. Blijkt dat Ajax een Europacup wedstrijd had gespeeld die avond en vanaf Duivendrecht stroomde de trein helemaal vol met Ajaxsupporters. Werd het toch nog gezellig ondanks het verlies tegen Real Madrid geloof ik. Rond middernacht ariveerde we weer op station Apeldoorn. Eind goed al goed!

Kaart

De Kaart van de gelopen route
Route van donderdag 27 september tot en met dinsdag 2 oktober 2012

Info

Info over reizen met iNorge
Ook zin om een keer mee te gaan! Lars en ik vertellen je graag meer over de mogelijkheden met de proefreizen die we organiseren kun je vaak al tegen kostprijs mee! Stuur een berichtje naar info@iNorge.nl en laat ons je wensen weten.

Foto’s

Kijk voor alle foto’s van de tocht naar Jotunheimen op de Flickr pagina van iNorge