Sneeuwstorm en zon in 5 dagen Jotunheimen

Dag 1
Jotunheimen vormt een uniek decor voor de reizen die je met iNorge kunt maken. Dat bewijst de verkenningstocht van eind juni 2010. In dit bericht het verslag van mijn tocht tussen de hoogste bergtoppen van Noorwegen in het nationaal park Jotunheimen. Op onderstaande routekaart is te zien hoe ik ben gelopen en waar ik heb overnacht. Het verslag hieronder geeft deze unieke belevenis weer. Van sneeuwstorm met slapeloze nachten tot een unieke ervaring waarbij ik met windstil weer en een strak blauwe lucht op zondagmorgen 20 juni om 12:00 uur op de top van de Galdhøpiggen (hoogste berg van Noorwegen en noord Europa) stond!

Dag 1, Aankomst in Gjendesheim en eerste kilometers naar Russvatnet

Inhoud van de rugzak. Ruim 20 kg PffffVandaag opgestaan langs de E16 en mijn rugzak ingepakt. Poef ….. veel te zwaar natuurlijk. Probleem is eigenlijk dat de tent al bijna 5 kilo weegt. Met zijn tweeën niet zo’n probleem maar als je alleen reist moet je alles zelf dragen. Maar vooruit geschat gewicht ruim 20kg moet toch te doen zijn! Op naar Gjendesheim waar de tocht van 4 a 5 dagen moet beginnen. De laatste kilometers over de E16 richting Fagernes en vervolgens omhoog de bergen in richting Gjendesheim verlopen snel. Rond een uur of 1 bij de kiosk aldaar eerst maar eens informeren hoe de wandelcondities zijn. Berichten zijn nog niet echt hoopvol maar gisteren waren er toch de eertse wandelaars uit Glitterheim aangekomen. Bridge near Bessvatnet in JotunheimenAangezien dit mijn eerste reisbestemming is met goede moet, na een uitgebreide lunch bij de camper, de rugzak op en met de klim van ruim 400 meter naar het Bessvatnet. Ja ja… 20 kilo valt dan toch wel even tegen! Maar het weer zit mee, licht bewolkt en een prima wandeltemperatuurtje van zo’n 18 graden. Aangekomen bij het meer Bessvatnet direct de eerste uitdaging. Een brug bestaande uit niet meer dan een balk die onder mijn totaalgewicht met rugzak lekker doorbuigt. Voetje voor voetje de “brug” over. Valt niet mee om je balans te vinden met 20 kg op je rug. Maar gelukkig droog aan de overkant! Ook de eerste sneeuwveldjes kwamen op de route. Gelukkig wist ik toen nog niet wat me nog te wachten stond 😉 Afijn… na een paar uurtjes lopen aangekomen bij Russvatnet en hier lag echt een prachtige stek om de tent op te zetten. Gezien de weerberichten (wat regen en sneeuw op komst) maar besloten hier zo rond 18:00 uur maar te stoppen en de tent op te zetten. Uiteindelijk nog tot 21:00 uur kunnen genieten van het zonnetje en heerlijk aan het water een kampvuurtje gemaakt en mijn eten (macaroni) gekookt. (had nog lekker een verse paprika mee!)
Jotunheimen pano campsite Russvatnet

Dag 2

Dag 2, Van Russvatnet naar Glitterheim de eerste pas over (1700 meter)
Na de eerste druppels van gisteravond toen ik mijn tent inkroop een onstuimige nacht beleeft met veel wind en sneeuwbuien. Slecht geslapen en rond 8 uur opgestaan toen het was opgehouden met regenen en sneeuwen. Weer zag er goed uit en zag dat ik vandaag nog geen 100 meter onder de sneeuwgrens had geslapen. De laatste restjes sneeuw lagen ook nog op de tent. Maar… met de zon er weer bij, ingepakt en op weg richting Glitterheim. Hopelijk kunnen ze me hier meer vertellen over de mogelijkheden richting Spiterstulen.
Jotunheimen pano Russvatnet 02
Na een uurtje lopen lijkt het weer om te gaan slaan. Op de foto hierboven zie je vanaf de oostkant (links op de foto) de bui al aankomen. Het ene moment heb je nog een geweldig uitzicht en een kwartier later zie je helemaal niets meer. Zie deze foto op de Flickr site van iNorge die een kwartier later is gemaakt van de bergen aan de overkant van het meer. Maar ook weer een kwartier later trok de sneeuwbui weer weg en kon ik de route weer verder lopen omhoog naar Hestlægerhøe op 1700 meter hoogte.
Bij aankomst op de pas zie ik wat de sneeuw van afgelopen nacht heeft veroorzaakt. Op het pad ligt een verticale sneeuwduin op de richel van de pas van wel 10 meter hoog. Ik besluit uiteindelijk van het pad af te wijken en langs de richel omhoog te lopen iets de oostflank van de berg op. Na 200 meter is het mogelijk langs de sneeuwduin heen te lopen en enkele sneeuwvelden over te steken weer terug richting het pad.Jotunheimen sneeuwstormDe temperatuur is inmiddels wel flink onder nul gezakt en het weer slaat ook weer om. De wind trekt aan tot stormkracht en het begint weer licht te sneeuwen. Samen met de stuifsneeuw wordt het zicht een stuk minder en verander ik al snel in “the iceman”. De komende 2 uur loop ik door een complete sneeuwstorm over de hoogvlakte tegen de wind in. Gelukkig is het pad voorzien van de bekende “steenmannetjes” (torentjes van gestapelde stenen) zodat ik goed op het pad kan blijven.
In de afdaling richting Glitterheim kom ik nog 4 wandelaars tegen die vanochtend een poging hadden gedaan om de Glittertind te beklimmen maar waren halverwege omgekeerd. Coffe in Glitterheim, PhotoMet alle respect, kon ik me dit goed voorstellen met de ervaringen van afgelopen uren. Uiteindelijk klaart het bij aankomst om 15:00 uur bij Glitterheim flink op en besluit ik na een break (even een uurtje binnen gezeten met verse koffie en worteltjestaart) verder door te trekken richting Spiterstulen. Of de weg begaanbaar was konden ze me niet vertellen omdat er nog geen berichten waren van wandelaars die hier vandaan kwamen dit seizoen. Eigenlijk na een paar honderd meter al de eerste opstakels. Een aantal riviertjes waren nog niet voorzien van hun brug en moest dus op zoek naar doorwaadbare plaatsen. Gelukkig (door lage waterstand) steeds een plek gevonden waar ik de schoenen niet voor hoefde uit te doen. Springend van steen naar steen ging dit gelukkig prima! Wel nadert vanuit het noordoosten opnieuw een sneeuwbui. Als het flink begint te waaien en de sneeuw gaat vallen ga ik even lekker achter een steen zitten voor een kopje koffie. Na een klein uurtje pauze blijkt dit geen bui maar een compleet front te zijn! Het stormt inmiddels aardig en ik besluit toch maar niet de pas richting Spiterstulen over te gaan en ergens in in het dal langs de rivier de Veo een plek voor mijn tent te gaan zoeken. Iets hoger gelegen vindt ik een redelijk vlakke plek net achter een richel en ga in de inmiddels nog verder aangewakkerde sneeuwstorm mijn tent maar opzetten. Als alles goed en wel staat (inmiddels al een uur of 7 geworden) besluit ik toch me tent nog maar weer uit te gaan en de achterkant van de tent verder te verzwaren met wat flinke stenen. Ben bang dat ie anders door de wind van achteren wordt opgetild. Terug in de tent voeg ik heet water toe aan de droogvoermaaltijd uit een zakje. Smaakt me erg goed deze keer. Was ook toe aan een warme hap! De rest van de nacht doe ik geen oog dicht! De tent klappert hevig en ligt af en toe bijna plat! Slaap lekker 😉

Dag 3

Dag 3, Van Glitterheim naar Spiterstulen de tweede pas over (1700 meter)
Jotunheimen pano river Veo and Styggehoe
8 uur ‘s ochtends… de storm is gaan liggen. Stoute schoenen aan en de tent maar eens open ritsen! Lijkt nu ineens wel of ik op wintersport ben. Alles om me heen is wit. Zat ik gisteren nog onder de sneeuwgrens, zo zit ik er vanochtend helemaal in. Gelukkig wel paar blauwe plekken aan de hemel! Dat beloofd in ieder geval beter. De ondergesneeuwde stenen eerst maar even van de achterzijde van de tent halen. Ze hebben hun dienst gedaan afgelopen nacht … de tent is blijven staan. Ik had vannacht overigens wel me kleren aangetrokken, voor het geval het mis zou gaan. Ik was dus snel in de kleren vandaag. Vandaag dus maar verder richting Spiterstulen.
Na een 2 uuFrozen lake in Jotunheimenr lopen en een flinke klim naar 1700 meter is hierboven alles ijs. Ook begint het weer om te slaan en de wind trekt weer aan tot stormkracht. Enkele minuten later gaat het weer sneeuwen. Met de wind recht van voren loop ik langzaam verder over de hoogvlakte. Af en toe een stop in de luwte van een grote steen om even de wind wat te ontwijken en bij te komen met een kop “warme” koffie. Echt warm was het restje water in de thermoskan niet meer dat ik in Glitterheim had laten vullen. Koken zat er gisteravond en vanochtend niet eJotunheimen, koffiepauze in de sneeuwstormcht in met al die sneeuw en storm. Na de hoogvlakte komt de afdaling richting Spiterstulen. De wind neemt af, de laatste vlokken sneeuw vallen bij het naderen de turisthytta. En de eerste blauwe plekken aan de hemel verschijnen! Bij aankomst neem ik het besluit om vannacht maar een backpack kamer te boeken in het hotel en te gaan genieten van een heerlijk diner. Bij het diner schuift een Belgische gast bij mij aan tafel. Hij bleek de hele tocht van vandaag achter mij aan gelopen te zijn. Hij vroeg zich al af van wie die voetstappen in de sneeuw waren die hij kon volgen. Vooral bij het passeren van de sneeuwvelden van vandaag was het erg handig geweest. Hij wasSpiterstulen, photo by Karin Sofie on flickr gisteren van Vågå naar Glitterheim gelopen en vandaag dus ook naar Spiterstulen. Onze plannen voor de komende dagen komen eigenlijk z’on beetje op het zelfde neer. Als de voorspellingen kloppen is het morgen super mooi weer en willen we beide eigenlijk wel de Galdhøpiggen beklimmen.
Na het diner geniet ik in de lounge nog even na met een lekkere cola en wat nootjes, voor de broodnodige energie :-). Daarna vertrek ik lekker naar mijn echte bedje. Slaap als een roos deze nacht!

Dag 4

Dag 4, Summit Galdhøpiggen (2469 meter)
Een dag om nooit meer te vergeten! Dit zijn de momenten in je leven die je met iedereen wil delen.
Na een ontbijt in het restaurant (ja toe maar… wat een luxe) sta ik vandaag om 8:30 onder aan de beklimming naar de Galdhøpiggen. De weersvoorspellingen hadden geen woord gelogen. Haast ongelooflijk. Gistermiddag nog door de sneeuwstorm en vandaag praktisch windstil en blauwe lucht! Als eerste van vandaag begin ik samen met een ander Nederlands echtpaar aan de beklimming. Na 15 minuten kijk ik achterom en zie dat de Belg ondertussen ook is begonnen aan zijn klim. Na anderhalf uur nemen de sneeuwvelden de overhand maar deze zijn goed bevroren en vormen geen obstakels vandaag! Ze lopen juist lekker vlot door. Af en toe kijk ik nog achterom maar mijn achtervolgers veranderen in hele kleine stipjes. Het tempo zit er dus goed in. Om exact 12:00 uur, als de laatste flarden van de wolken zijn weggetrokken, sta ik dan ook in mijn uppie boven op de top van de hoogste berg van Noorwegen.
Op de top van de Galdhøpigen
De beleving op de top is echt onbeschrijfelijk, ik geniet met volle teugen en blijf maar fotograferen ondanks dat het niet op de gevoelige plaat valt vast te leggen. Dit moet je echt meemaken, totale stile in je eentje op het dak van heel noord Europa te staan. Aan alle kanten om je heen liggen besneeuwde bergtoppen. Vanaf Spiterstulen en Juvasshytta komen nu verschillende groepen omhoog. Na 45 minuten komt ook de Belg boven. Ondertussen drink ik mijn laatste slokken hete chocola en eet mijn bij het ontbijt gemaakte boterhammen op. Om 13:00 uur begin ik weer aan de afdaling waar ik vlak onder de top het Nederlandse echtpaar nog tegen kom. Daarna zie ik een groep van 30 man die vanuit Juvasshytta waren veJotunheimen 2010, Holger voor zijn tentrtrokken ook de top bereiken. De afdaling gaat verder heel erg snel en ruim anderhalf uur later sta ik rond half 3 weer beneden. Ik maak graag nog even gebruik van het aanbod van vanochtend dat ik de douche nog even mocht gebruiken. Rond de klok van 4 uur sta ik schoon en wel, bepakt en bezakt om te vertrekken richting Leirvasbu. Ik ben van plan nog een kilometer of 5 te gaan lopen en ergens in het dal Visdalen een plekje voor de tent te gaan zoeken.
De avond breng ik door met mijn boek, heerlijk in het zonnetje voor mijn tent. Wat een dag!

Dag 5

Dag 5, Lange tocht terug naar Gjendebu (ruim 28 km gelopen)
Jotunheimen 2010 Pano KyrkjaVannacht heerlijk geslapen in mijn tentje. Rond 9 uur sta ik weer ingepakt voor de tocht richting Leirvasbu. Mijn eerste idee was om vanaf hier de pas over te gaan richting Gjendebu, maar gisteren kon je goed zien vanaf de Galdhøpiggen dat er hier nog veel te veel sneeuw lag. Ik begin dus maar aan mijn tocht richting Leirvasbu en zien wel waar het volgende kamp word opgeslagen. Langzaamaan klimt het pad steeds verder omhoog en ik loop tussen hoge bergtoppen door. De bergmeertjes zijn allemaal nog gedeeltelijk bevroren en maken het beeld compleet. Wat is het hier weer mooi vandaag.
Aangekomen bij Leirvasbu blijken ze hier nog gesloten te zijn. Ook ligt hier nog veel sneeuw. Niet echt aantrekkelijk om hier de tent op te gaan zetten. Ik besluit door te lopen richting Gjendebu waar ik de boot weer kan pakken richting Gjendesheim waar de auto staat. Het stukje na Leirvasbu is zwaar! Veel sneeuwvelden waar ik soms bijna tot aan mijn liezen in weg zak. Maar over het hoogste punt heen gaat het een stuk beter. Jotunheimen 2010 Pano LangvatnetIk volg via de zuidhellingen (waar het pad ligt) langs de meertjes de lange afdaling naar beneden richting Gjendebu. Het is een lange tocht maar de gedachte dat ik vanavond een lekkere douche, maaltijd en bed kan krijgen stimuleren me toch maar door te lopen. ‘s Avonds om 9 uur ariveer ik in de turisthytta in Gjendebu.

Jotunheimen 2010, Mijn bedje in Gjendebu

Boek snel mijn kamer en kan gelukkig nog een heerlijke maaltijd krijgen. Deze staat na mijn douche voor me klaar. Rond half elf vertrek ik naar mijn kamer en val heerlijk voldaan in slaap. 28 kilometer lopen met ruim 20 kg op de rug door vele sneeuwvelden hebben zijn tol geëist.
De volgende dag op tijd uit de veren. Ontbijtje in het restaurant en de boot weer terug naar Gjendesheim. Het avontuur zit er op voor deze keer. Inmiddels kijk ik al weer uit naar mijn volgende ontmoeting met de natuur van Noorwegen. Wat een heerlijk land.

Holger

Weer

Dag 1 (17 juni, 2010)

Zon met lichte bewolking
Temperatuur: Min 0,6° Max 18°

Windkracht 4 (7 m/s) uit het westen

Dag 2 (18 juni, 2010)

lichte Sneeuw
Temperatuur: Min -5,3° Max 3,8°

Krachtige wind
Windkracht 6 (12 m/s) uit het noord-westen

Dag 3 (19 juni, 2010)

Bewolkt
Temperatuur: Min -5,1° Max -3,1°

Windkracht 4 (7 m/s) uit het noord-westen

Dag 4 (20 juni, 2010)

Zonnig
Temperatuur: Min -7,0° Max 0,3°

Zwakke wind
Windkracht 2 (3 m/s) uit het noord-westen

Dag 5 (21 juni, 2010)

Zon met lichte bewolking
Temperatuur: Min -3,0° Max 5,6°

Windkracht 4 (7 m/s) uit het westen

Info
Ook zin om een keer mee te gaan! Lars en ik vertellen je graag meer over de mogelijkheden met de proefreizen die we organiseren kun je vaak al tegen kostprijs mee! Stuur een berichtje naar info@iNorge.nl en laat ons je wensen weten.

Foto’s

Kijk voor alle foto’s van de tocht in jotunheimen op de Flickr pagina van iNorge