Op en top Gaustatoppen

Dag 1

iNorge zomerreis 2013 GaustatoppenGaustatoppen, een unieke berg met eigen karakter in het zuiden van Noorwegen. Samen met iNorge kunt u dan ook een het echte Noorwegen beleven in het gebied rond deze berg van 1883 meter hoog. De Gaustatoppen vormde dan ook het decor van enkele van onze verkennende reizen om de ideale plekjes te kunnen spotten voor onze groepsreizen. In dit bericht het verslag van onze belevenissen rond de Gaustatoppen in een 4 daagse trektocht door het natuurbeschermingsgebied aan de westzijde van de berg. Op onderstaande routekaart is te zien hoe we van woensdag 24 t/m maandag 29 juli 2013 zijn gelopen en waar we ons kamp met privé zwem-meertje hebben opgezet :-). Het verslag hieronder geeft deze unieke belevenis weer. Zon, zon, zon en nog eens zon…. een belevenis die we niet snel zullen vergeten!

Dag 1, Reis naar Noorwegen
Aankomst Colorline vanaf het strand in HirtshalsHet is woensdag 24 juli 2013 en 2 uur ’s als we onze spullen in de auto gooien en vanuit Apeldoorn vertrekken naar Larvik waar we ’s avond met Lars zijn verjaardag zullen vieren. Door het vroege vertrek hebben we geen opstoppingen op de weg tussen Bremen en Hamburg en rijden we vlot door. Erg fijn dat de werkzaamheden die daar 10 jaar hebben geduurd nu klaar zijn en alles drie banen breed is geworden. Door de snelle reis staan we al om 10.00 uur in Hirtshal, het noordwestpuntje van Denemarken. Het is echt prachtig weer en we besluiten op het strand in de zon lekker de bood af te gaan wachten. De autoreis is dan ook al weer snel vergeten. Stipt kwart voor 1 vertrekt de colorline richting Larvik waar we volgens het boekje aankomen. Vandaag is de douane wel heel punctueel en duurt het zeker een uur voordat we vanaf het haventerrein rijden en Lars ontmoeten. Lars rijdt in zijn oldtimer landrover voor ons uit en brengt ons door de woonwijken van Larvik heen naar een prachtig strandje waar hij de meegebrachte BBQ spullen uitpakt. We genieten van een heerlijke zon op het strand en het lekkere eten en vieren Lars zijn verjaardag bij een kampvuurtje! Als we lekker aan het genieten zijn belt mijn vader ook nog even voor Lars zijn verjaardag. Als opa op de speaker staat is het leuk om te zien hoe 3 generaties Noorwegen liefhebbers met elkaar bijkletsen.Heerlijke BBQ met Lars op het strand in Larvik
’s avonds stappen we nog even in de auto en rijden alvast een stukje de binnenlanden in en zetten ons tentje op op de Lystang camping iets ten zuiden van Notodden aan de Kongshemfjorden. Prachtig plekje aan het water en een camping met een Nederlandse beheerder. Gezellig om regelmatig terug te komen voor een nachtje aan het water. ’s Nachts worden we nog even wakker van de regen. Pfff niet afgesproken maar het is niet anders.

Dag 2

Dag 2, De eerste schreden dwars door de natuur.
Door de monnikskappen heen de bergen in Als we weer wakker worden regent het nog steeds een beetje maar niet meer zo hard als vannacht. We blijven dus nog maar even liggen maar na een half uurtje besluiten we toch maar naar boven te lopen naar het toiletgebouw. Als we teruglopen is het droog geworden :). We kunnen dus even heerlijk ontbijten aan de picknicktafel die naast ons tentje staat. Daarna pakken we de rugzakken zorgvuldig in voor de eerste stappen in de bergen die we vandaag gaan maken. Rond een uur of 10 stappen we in de auto en rijden richting de Gaustatoppen. We hebben besloten deze keer de berg vanaf de zuid-west zijde te gaan benaderen. Dit is niet een officieel National Park maar wel een natuurbeschermingsgebied. Dit was een schot in de roos. Als we onze auto aan het einde van de weg in Bjørndalen, net onder het meer Heddevatn, parkeren staan we nagenoeg op de grens van het natuurgebied en zitten we al in een prachtige omgeving. De bloemenwereld is overweldigend. Al snel lopen we door de orchideeën en monnikskappen heen. Langs kleine beekjes en langs het meer Heddevatn lopen we richting de bergtop Store Bjørndalsnuten van 1293 meter hoog.Op de top van de Store Bjørndalsnuten In het begin nog over paadjes maar als de klim begint lopen we dwars door de bush heen. Af en toe blijft de rugzak haken achter een boomtak, maar al snel maken we hoogte meters en wordt het aantal bomen minder. We zijn wel direct lekker van start gegaan merken we als we met onze rugzakken de klim zijn begonnen. Maar boven op de berg is het plezier dan ook groot. Met uitzicht op de uitdaging voor morgen (de Gaustatoppen) genieten we van het feit dat we het hoogste punt van vandaag hebben bereikt. Ondertussen turen we aan de andere kant van de berg naar beneden waar er een geschikte plek voor het kamp kan zijn.Bij de tent aan het kampvuurtjeAl snel hebben we een plekje op het oog en lopen gestaagd weer naar beneden de vallei met de meertjes in. Zo noemen we het maar. Als we beneden zijn vinden we ons gespotte plekje aan een meertje in de vorm van een banaan. We zetten onze tent op en duiken heerlijk het meer in. Helemaal fris en weer opgewarmt door de zon maken we lekker ons avondeten klaar en genieten we als de zon onder gaat nog van een heerlijk kampvuurtje … wat een prachtig gebied!

Dag 3

Dag 3, Topdag, letterlijk en figuurlijk
Stijl omhoog aan de westzijde van de GaustatoppenVandaag willen we de top van de Gaustatoppen gaan beklimmen. Het weer is prachtig en er is bijna geen wolk aan de lucht. Wat een supper dag om naar de top te gaan. Vlak achter de tent aan het banaanvormige meertje loopt een klein pad dat ons in noordelijke richting brengt en aansluit op de met rode T gemerkte paden. Als we de vallei, waar we onze tent hebben laten staan, uit zijn dalen we af naar Selstali Seater. Een klein cafetaria midden in de bergen. We buigen hier af richting het zuiden aan de westflank van de Gaustatoppen. Na een dik uur lopen gaat de klim dan echt beginnen. Eerst geleidelijk aan maar al snel wordt het steeds stijlen. Uiteindelijk maakt het pas S-bochten tegen de berg op omdat het anders te stijl is. Gelukkig hebben we de tent en bagage achtergelaten en lopen we met een kleine dagrugzak. Dat maakt het een stuk gemakkelijker vandaag. Tijdens het laatste stuk van de beklimming zal het erg druk gaan worden. De Gaustatoppen is als hoogste berg uit de regio zeer populair om te beklimmen. Vanaf de oostzijde van de berg zijn die dag vele honderden noren op pad naar de top. Deze route is veel eenvoudiger te lopen en de meeste komen dan ook van de oostzijde omhoog.Drukte bij de toeristhut op de top van de Gaustatoppen Echter kwamen we net voor de drukte nog een Noor tegen. Hij was die ochtend in Rjukan begonnen en had de berg via de Noordzijde beklommen! Hier loopt geen pad maar uit zijn verhaal maakte we op dat het wel te doen moest zijn om na het bereiken van de top gewoon door te lopen en aan de Noorzijde af te dalen. Het lijkt ons een mooie uitdaging en we gaan het op de top maar eens bekijken.
Enige tijd later bereiken we in de drukte de toeristhut net onder de top. Het is prachtig weer en super helder. Iedereen zit hier te genieten van het uitzicht met meegebrachte koffie en lekkers. Wij besluiten in het cafetaria echte Noorse wafels te halen en zoeken ook een lekker plekje in de zon waar we er heerlijk van genieten. Na een tijdje alle wandelaars geobserveerd te hebben pakken we ons rugzakje weer op en maken de laatste meters over de kam van de berg naar de top. Af en toe moeten er kleine stukjes geklommen worden met handen en voeten, maar het is goed te doen. Om de top maken we uiteraard onze topfoto’s maar analyseren ondertussen ook een mogelijke afdaling aan de Noordzijde. Geen mens te zien in ieder geval, maar met een klein lusje is de top wel te verlaten aan de Noordzijde. We nemen ons besluit en laten de wandelaars op de top achter ons en lopen dus gewoon verder door naar het Noorden.
Eén van de topjes tijdens de afdaling van de GaustatoppenAl snel genieten we weer van de rust om ons heen en de spectaculaire “tussentopjes” die we op de afdaling aan doen. In totaal beklimmen we er een stuk of 8 maar dalen we steeds iets meer af dan we beklimmen. Wat een prachtige afdaling!Terug bij de tent aan het kokenUiteindelijk is er maar één lastig stukje waar je over een richeltje langs de bergwand moet lopen. Zonder de zware rugzaken is dit goed te doen!We genieten echt volop en als we beneden zijn zetten we de pas er goed in richting de tent.

Uiteraard springen we direct in het heerlijke water van het meer naast onze tent zodat we al het zweet van de dag kunnen afspoelen. Na een prima gevriesdroogde maaltijd uit zak nemen we nog even plaats bij het kampvuur en bepalen de route voor morgen. We gaan de boel opbreken en willen richting het zuiden lopen naar de top Bonsnos die een hoogte heeft van 1304 meter.

Dag 4

Dag 4, Een “soort van” pad.
InpakkenVandaag gaan we weer op pad met de tent op onze rug. We doen lekker rustig aan en pakken de rugzakken weer in na ons ontbijt in de zon. Vandaag richting de Bonsnos dus. Op de kaart is niet echt een pad te zien maar we hebben een route uitgestippeld die niet te veel groene vlakken (begroeiing) doorkruist. Maar eens kijken of het gaat lukken. Na enige tijd wandelen hebben we een nieuwe uitdrukking aan ons vocabulaire toegevoegd! Al snel hebben we het namelijk over “een soort van” pad als we iets tegen komen wat op een pad lijkt. We proberen deze zo veel mogelijk te volgen, maar waarmee deze paden komen… stoppen ze ook weer net zo plotseling. Het wordt een aardige speurtocht vandaag naar de best te belopen route maar het lukt uiteindelijk prima. Na een paar uurtjes en wat kleine topjes genieten we van een bakje koffie.
Uitrusten met kopje koffie
Al met al vinden we dus onze weg. Af en toe toch wel een stukje door de lage berkenboompjes waar het wat lastig navigeren en lopen was. Daarna begon de gestaagde klim naar de Bonsnos waar we halverwege het officiële pad naar de top konden oppakken. Dit was op zo’n 1000 meter hoogte waar we bij een klein meertje aankwamen. Hier besloten we onze zware rugzak achter te laten en het laatste stukje naar de top zonder door te lopen omdat we langs dit punt ook weer terug moesten lopen.
Op de top de naam in het boekje zettenOp de top aangekomen kletsen we nog even bij met 2 noren die onder in het dal in een huisje zaten. Daarna zetten we onze naam in het “topboekje”. Dit is een boekje dat ingepakt in plastic in een brievenbus op de top van de berg staat. We dalen snel af en bij de rugzaken aangekomen bestuderen we de kaart waar we het beste heen kunnen lopen in het dal om nog een plekje te vinden voor de tent. We willen bij het meer Heddevatn (niet erg ver meer van de auto) nog een plekje zoeken en genieten van de avond in de zon. Exact zoals op de kaart uitgezocht vinden we onze plek direct aan het meer en zetten snel onze tent op en richten ons kamp verder in met zitstenen en een vuurplek. Na de maaltijd uit zak genieten we op een slaapzak tussen de bosbessenstruiken van de laatste stralen van de zon met een schitterend uitzicht over het meer naar de Gaustatoppen!Plekje aan het meer Heddevatn
Moe en voldaan van de trip vallen we snel in slaap als we in onze slaapzak kruipen.

Dag 5

Dag 5, Terug naar de auto en Larvik.
Fruit langs de wegNa een goede nachtrust op een droge moerasondergrond (lekker zacht slapen) stappen we fris uit de veren. Vanaf hier is het nog maar een uurtje lopen naar de auto. Onderweg komen we in de berm veel bloemen tegen en lekkere frambozen en bosaardbeien. We stoppen regelmatig om hier even lekker van te snoepen.
Onderweg valt ons oog op een aanplakbiljet dat het museumpje in Bjørndalen vandaag open is en dat er wafels met koffie klaar staan! Als we er langs lopen besluiten we de spullen in de auto te gooien en hier even langs te gaan. Hier hebben we direct al geen spijt van. We worden heel vriendelijk ontvangen en krijgen zalige eigen gemaakte wafels met koffie.Fruit langs de weg
Daarna vertelt de kleindochter ons alles over het leven van vroeger in deze omgeving. Haar opa en overgroot opa bewaarden echt alles! Het museum lag dan ook vol met spullen van vroeger en heel vroeger. Wat leuk om te zien. Ook lopen we nog even richting de oude boerderij. Mooi om te zien allemaal en leuk om dit te horen van de oorspronkelijke bewoners uit het gebied hier.
Uiteindelijk stappen we weer in de auto en rijden terug richting Larvik. Onderweg stoppen we uiteraard nog even in Heddal. Hier staat 1 van de mooiste Staafkerken van Noorwegen. Als je in de buurt bent moet je zeker even stoppen om deze te bekijken.
Staafkerk in Heddal
Wat een mooie afsluiting van heerlijke bergtrip in Noorwegen!

Kaart

De Kaart van de gelopen route
Route van xxdag xx juli tot en met yydag yy juli 2013
De kaart met de route volgt later op deze pagina

Info

Info over reizen met iNorge
Ook zin om een keer mee te gaan! Lars en ik vertellen je graag meer over de mogelijkheden met de proefreizen die we organiseren kun je vaak al tegen kostprijs mee! Stuur een berichtje naar info@iNorge.nl en laat ons je wensen weten.

Foto’s

Kijk voor alle foto’s van de tocht naar de Gaustatoppen op de Flickr pagina van iNorge