Wateroverlast tijdens najaarsreis Gaustatoppen 2010

[tab:Dag 1]
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 093Gaustatoppen, een unieke berg met eigen karakter in het zuiden van Noorwegen. Samen met iNorge kunt u dan ook een het echte Noorwegen beleven in het gebied rond deze berg van 1883 meter hoog. De Gaustatoppen vormde dan ook het decor van onze eerste proefreis die we in een groep hebben gemaakt..In dit bericht het verslag van onze belevenissen rond de Gaustatoppen. Op onderstaande routekaart is te zien hoe we zijn gelopen en waar we ons overlevingskamp hebben opgezet :-). Het verslag hieronder geeft deze unieke belevenis weer. Regen, regen en nog eens regen…. maar een belevenis die de deelnemers niet snel zullen vergeten!

Dag 1, Reis naar Rjukan in Noorwegen
Het is middernacht, om 24 uur vertrekken Annette en ik uit Apeldoorn waar we Anton als eerste oppikken. In Gieten wachten Arne en Jeroen op ons die we om 1 uur zouden ophalen. Met elkaar vertrekken we dus met 5 personen uit Nederland en sluit onze gids Lars in Noorwegen aan het einde van de dag aan. We gaan onze eerste proefreis dus met 6 personen op pad om de bergstreek rond de Gaustatoppen beter te verkennen.
Nou het werd dan ook een echte proefreis! We konden direct ervaren hoe het is om met slecht weer in de bergen te zitten 🙂
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 003Het begon allemaal met erg mooi weer. In Denemarken hadden we een prachtige zonsopkomt langs de snelweg en de reis naar Hirtshals verloopt spoedig. We komen dan ook ruim op tijd aan bij de boot naar Larvik die om 12.45 uur vertrekt. We genieten even van het mooie weer en verkennen de omgeving rond de aanlegsteiger. Het blijft toch telkens weer een imposant gezicht als die grote boten de kleine haven komen binnenvaren!
Vertrek vanuit Hirtshals naar Larvik met de Colorline We vertrekken netjes op tijd en we laten het lunchbuffet goed smaken. Het restaurant heeft een geweldig uitzicht over de boeg van het schip en het is zeker geen straf om hier 4 uurtjes door te brengen om netjes te worden afgezet in Larvik! We komen exact half 5 aan in Larvik en rijden direct door naar Sandefjord waar Lars ons al bepakt en bezakt opwacht. Snel de spullen inladen en het laatste stukje van de reis inzetten richting Rjukan waar we een blokhut hebben gereserveerd. IMGP0431Het is nog steeds zonnig en we krijgen steeds meer hoop dat de Noorse weerberichten (die regen/sneeuw voorspellen) niet kloppen. Als we het Vestfjorddalen richting Rjukan inrijden hebben we ook een prachtig gezicht op de Gaustatoppen die in het laatste avondlicht nog even laat zien hoe imposant de berg is. Moe en voldaan komen we om 20.00 uur op onze bestemming aan. In de blokhut staan de kachels al aan en het is lekker warm. Met vereende krachten maken we snel de eigengemaakte nassie warm en eten gezamenlijk aan tafel. Dit zal de komende dagen wel anders zijn als we in de bergen zitten. We kruipen op tijd in ons bed en hebben zin om morgen op pad te gaan.

[tab:Dag 2]
Dag 2, Door de mist en sneeuw naar de eerste kampplaats
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 016We zijn allemaal vroeg uit de veren en hebben er zin in. Zoals voorspeld is het weer niet al te best maar lijkt het zicht in ieder geval nog voldoende om de trektocht te gaan beginnen. Het spettert een beetje maar dat mag geen regen heten. Het tentmateriaal, kookgerei en avondeten voor de komende 5 dagen wordt over de deelnemers heen verdeeld en iedereen pakt zijn rugzak netjes in. Iedereen heeft ook voldoende ontbijt en lunch meegenomen uit Nederland en we hoeven dus niet via de supermarkt om nog extra eten in te kopen. We hebben er zin in! Rond een uur of 10 verlaten we dan ook de blokhut op de camping in Rjukan en gaan met 2 auto’s op weg naar boven.IMGP0446 Gezien de voorspellingen parkeren we de auto’s nog voor de slagboom waar ’s winters de weg kan worden afgesloten. Er ligt dan nog wel geen sneeuw maar dat kan over 5 dagen heel anders zijn!
Door de flarden van de bewolking zien we af een toe een glimp van de Gaustatoppen. We staan nu aan de oostkant van de berg en we gaan via het pad dat aan de noordzijde loopt naar de meertjes die aan de westzijde van de berg liggen. Het is de bedoeling dat we daar na zo’n 10 km lopen ons eerste kamp gaan opzetten. We moeten hiervoor nog wel klimmen naar ongeveer 1200 meter en dan weer afdalen naar de meertjes op 900 meter hoogte.
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 035Bij de start van het pad ligt al een beetje sneeuw van afgelopen nacht, maar het grootste deel is al weer weggesmolten en het pad is goed begaanbaar. We klimmen direct een aantal hoogtemeters en al snel komt er meer sneeuw op de route. Ook het weer word slechter. De bewolking neemt toe en het begint met sneeuwen. We moeten dicht bij elkaar blijven om contact te houden. Het zoeken naar het pad gaat gelukkig aardig goed. Het juiste kaartmateriaal en hoogtemeter komt hierbij goed van pas. Ook kunnen we af en toe nog wel tussen de flarden van bewolking om ons heen kijken en herkenningspunten terugvinden. Maar…. het avontuur is begonnen :-). Het word een vermoeiende tocht. Door de 10 a 20 cm sneeuw moet je goed opletten waar je je voeten neerzet en dat je niet je enkels verzwikt op een gat tussen de stenen of iets dergelijks. Zeker met de zware rugzakken op is dit nog een hele klus. Aan het einde van de middag zijn we dan ook blij als we weer afdalen onder de sneeuwgrens en het eerste meertje in zicht komt. Nog een klein stukje tot ons eerste kamp. Inmiddels lopen we wel door de regen en is het weer niet echt optimaal. Lars en Annette zitten nog vol energie en lopen vast een stukje vooruit om een kampplek te vinden. Wij volgen op gepaste afstand. Uiteindelijk komen Anton en Arne uit op een plekje onder een paar grote dennen. Hieronder is de grond nog helemaal droog en dit lijkt toch wel de perfecte plek om vanavond droog bij het kampvuur te zitten!
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 049Het plekje iets verder op aan het meer laten we voor wat het is. We zitten liever lekker droog onder de bomen! De plek bevind zich ook nog op een klein topje in de omgeving en bij veel regen zitten we hier dan ook mooi droog met de tenten. Ook is er ruimte genoeg om de 3 kleine en de groepstent op te zetten.
Na even uitgepuft te hebben van de tocht gaan we dan ook snel aan de slag om de tenten op te zetten. Er moeten nog wel een paar stenen uit het gras worden verwijderd om de juiste slaapplaats te creëren onder het tentzeil maar met wat hefbomen lukt dit ook wel weer.
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 051Met elkaar zetten we de groepstent op op het grote vlakke stuk en kan Lars alvast aan de slag met het koken van het avondeten. Enige tijd later zitten we onder de bomen droog ons eerste maaltijd te nuttigen en gaan daarna allemaal snel de slaapzak in. We hopen dat de regen morgen wegtrekt, helaas zijn de voorspellingen nog steeds niet goed maar we houden goede moed. Morgen besluiten wat we gaan doen en welke kant we op zullen gaan.

[tab:Dag 3]
Dag 3, Inrichten van het overlevingskamp
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 064Vannacht heeft het eigenlijk wel de hele nacht door geregend. Af en toe wat minder met de hoop dat het stopt, maar dit gebeurde helaas niet. We staan dus op in de regen met af en toe een droge periode. De bewolking hangt nog wel erg laag en de Gaustatoppen is niet te zien terwijl we onder aan de voet staan met onze tenten. Anton is als één van de eerste uit zijn tent en druk in de weer met het maken van een kampvuur om lekker warm bij te kunnen zitten. Echt warm is het namelijk niet als je net onder de sneeuwgrens in de regen aan het kamperen bent. Al snel zijn de eerste vlammen daar. Bij het kampvuur besluiten we dat we het kletsnatte kamp vandaag niet gaan opbreken en nog even afwachten wat het weer gaat doen. Aangemoedigd door Anton zijn we al snel allemaal in de weer om ons kamp voor vandaag verder in te richten. Er moet een shelter komen om met ons alle droog te kunnen zitten onder de bomen bij het kampvuur. Vanuit alle hoeken van het bos worden de boomstammen nu aangevoerd en ontstaat er al snel een mooi afdak waar we onder kunnen zitten op een paar grote boomstammen die in de omgeving lagen. Een groot deel van de dag zijn we hier druk mee en we hebben er lol in.
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 070 ’s Middags lijkt het zelfs een beetje beter weer te worden en we besluiten met een groepje (Anton, Jeroen, Annette en ik) een rondje te gaan wandelen om het meer heen. We verkennen de omgeving en kijken wat onze alternatieven zijn voor morgen. Lars en Arne gaan wat vissen en hopen iets voor het avondeten mee te kunnen nemen. Als we terugkomen is er helaas geen vis gevangen maar we zijn toch allemaal lekker bezig geweest. Af en toe konden we net iets meer zien van de berg waar we zo graag op willen maar het weer is er echt nog niet naar. We maken er de rest van de middag een gezellige middag van bij het kampvuur en we zijn druk met het verder inrichten van de vuurplaats en de shelter. Het word al een heel kampement als je het van een afstandje bekijkt 🙂
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 097Vanavond staat er rode kool met aardappelpuree op het menu met een lekker gebraden stukje vlees. Door onze noeste arbeid om het kamp in te richten is er een ware kookplaats ontstaan met het kampvuur. Een paar flinke stammen over het vuur en daarop een paar platte stenen. Voor we het weten zijn we buiten onder onze zelfgemaakte shelter dan ook al aan het steengrillen bij een temperatuur van een paar graden boven nul. We genieten met zijn alle van de dag. Eigenlijk best wel lekker even z’on dagje rustig aan en genieten van de natuur om je heen en je zien te redden met wat de natuur je biedt. Het was een fantastische dag die we lekker met zijn alle afsluiten met lekkere hapjes en een goed boek bij het kampvuur!

[tab:Dag 4]
Dag 4, Misschien heeft het Noorse KNMI ongelijk?
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 121Vandaag weer waker worden met het getik van de regen op het tentdoek. Het lijkt iets minder te worden, maar iedereen heeft niet veel haast de tent uit te komen. Langzaamaan komen we op gang en iedereen start het ontbijtritueel op zijn eigen manier. Lars heeft in de groepstent inmiddels kokend water en we maken thee en koffie. Met elkaar bekijken we de weerberichten……. Helaas heeft de Noorse KNMI niet veel soeps in petto voor ons. We besluiten dus ons rond het kamp te gaan vermaken vandaag. Er word wat gevist en verder gebouwd aan het kamp. Al met al maken we er weer een gezellige dag van. Regelmatig kijken we hoopvol naar de Gaustatop die vlak achter ons tentenkamp ligt. Soms lijkt het er op dat de lucht wat opklaart maar de hoop is tijdelijk.
Uitzicht op de Gaustatop in de wolken ’s Avonds stoken we het kampvuur weer lekker op en brengen de avond door met sterke verhalen en warmen ons aan het vuur! Op naar de volgende ochtend met de laatste kans om de Gaustatop te kunnen beklimmen.

[tab:Dag 5]
Dag 5, Wateroverlast tijdens de terugtocht
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 127Helaas waren de weerberichten correct 🙁 Vandaag nog steeds geen weer om een toppoging te doen. We besluiten na ons ochtendritueel dan ook het kampement op te breken en de weg terug naar de auto’s te gaan maken. Op basis van de weerberichten besluiten we niet de iets hoger gelegen pas op 1200 meter weer terug over te steken omdat we niet weten hoeveel sneeuw hier gevallen is en er vandaag nog te verwachten is. We kiezen dus voor de steile afdaling het dal in naar Rjukan. Dat hebben we geweten!!
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen, Overal komt water de berg af zetten Het begon al vlot na vertrek. Er liepen beekjes over het pad die er normaal nooit waren. 4 dagen regen en sneeuw moest zijn weg blijkbaar omlaag vinden. Met de zware rugzakken (de tenten waren behoorlijk zwaarder geworden met al het water er bij) dalen we gestaagd af. Op de achtergrond horen we de rivier die naar beneden loopt het dal in en we slingeren aan de oostzijde hiervan naar beneden waar ook al heel wat water over het pad naar beneden stroomt.
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 150Z’on 2 kilometer voordat we beneden in het dal zijn wordt het echt sirieus! Het pad kruist een smal beekje waar normaal gesproken via een paar boomstammetjes overgestoken kan worden. Vandaag is het anders. Er heeft zich een breede rivier gevormt die zich via alle kanten door de begroeiing een weg naar beneden zoekt. Oversteken lijkt niet echt een optie… terug omhoog overigens ook niet :-).
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 155Lars gaat dus op onderzoek uit of we aan de oostzijde de berg verder kunnen afdalen buiten het pad. Al snel komt hij terug met de mededeling dat dit ook geen optie is. Het is te steil en we moeten het “beekje” echt oversteken. Na wat gezoek vinden we iets hoger gelegen een plek om het eerste deel over te steken. Natte voeten horen er nu gewoon bij. Eén voor één steken we over van “eilandje” naar “eilandje”. We houden ons vast aan de boompjes die er overal in de rivier staan en banjeren waar het kan dwars door de rievier. Na een half uurtje zijn we allemaal heelhuids aan de overkant en kunnen we met een nieuw sterk verhaal het laatste stukje van de afdaling voortzetten.
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 167Alsof we het hebben afgesproken staat er ander aan de helling een taxibusje klaar die ons als groep weer terugbrengt naar de auto’s die aan de andere zijde van de Gaustatop staat. We stappen snel in de auto’s en gaan terug het dal in naar Rjukan waar we inchecken in een blokhut in het dorp. We nemen allemaal een lekkere douche en puffen uit op de bank. Vervolgens genieten we ’s avonds van een heerlijke pizza die we gewoon aan droog aan tafel kunnen verorberen. Deze Pizza bevalt zo goed dat we deze vast en zeker in de volgende bezoeken als afsluiting van de bergtocht standaard gaan opnemen in het reisprogramma!
Met een volle buik ploffen we op ons bedje in de blokhut en zijn we snel in diepe slaap.

[tab:Dag 6]
Dag 6, Een extra dag om rustig terug te reizen
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 174Na een heerlijke nacht in een echt bed staan we allemaal weer fris op! Nog wel een beetje moe maar vol met sterke verhalen. Het is wel erg lekker dat we vandaag iets meer tijd hebben voor de terugreis. We kunnen dus rustig aan doen en nog even de Noorse cultuur opsnuiven onderweg. Het bezoek aan de staafkerk in Heddal is dan ook echt een must! We genieten van het Noorse landschap en cultuur en we ariveren in de loop van de middag al in Stavern vlak bij Larvik waar we overnachten in de fredtun folkehøyskole waar Lars een jaar op school heeft gezeten. ’s Avonds gaan we met zijn alle nog even het dorp in en bekijken het ford wat hier aan de kust van Noorwegen ligt. We gaan niet te laat naar bed omdat we er om 6.00 uur weer uit moeten. De boot naar Denemarken vertrekt de volgende al om 7 uur!

[tab:Dag 7]
Dag 7, Back home
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 187Vandaag zitten we om 7.00 uur aan een uitgebreid ontbijtbuffet op de colorline. Een lange reis naar huis voor de boeg. We genieten nog even van de rust op het schip en turen uit over de oceaan en denken terug aan de avonturen van onze reis die bij ons allen in het geheugen is opgeslagen. Op naar de volgende keer.
iNorge Najaarsreis 2010 Gaustatoppen 189

[tab:Kaart]
Route van donderdag 30 september tot en met woensdag 6 oktober 2010

[tab:Info]
Ook zin om een keer mee te gaan! Lars en ik vertellen je graag meer over de mogelijkheden met de proefreizen die we organiseren kun je vaak al tegen kostprijs mee! Stuur een berichtje naar info@iNorge.nl en laat ons je wensen weten.

[tab:Foto’s]

Kijk voor alle foto’s van de tocht naar Jotunheimen op de Flickr pagina van iNorge